25
gen.
2017

Ramon Casas i les ombres xineses d’Els Quatre Gats

El Museus Nacional d’Art de Catalunya s’ha volgut sumar a l’efemèride dels 150 anys del naixement de Ramon Casas i Carbo i ha dut a terme una exposició que mostra una sèrie d’ombres xineses pintades per aquest artista a través de les quals es feien representacions a Els Quatre Gats de Barcelona. La mostra, sota el títol “Ramon Casas i les ombres xineses d’Els Quatre Gats”, el Museu Nacional d’Art de Catalunya vol exposar aquesta adquisició recent a les seves col·leccions. Les ombres venen acompanyades de diverses obres, entre les més destacades com són els olis sobre tela de Casas “Ramon Casas i Pere Romeu en un tàndem” i “Ramon Casas i Pere Romeu en un automòbil” o la litografia “Tounée de ChatNoir de Théophile Alexandre Steinlen.

L’exposició temporal, que forma part de l’Any Ramon Casas, només ocupa una de les sales d’art modern del Museu Nacional d’Art de Catalunya, sent doncs, més una remodelació d’una sala de l’exposició permanent que una exposició temporal. Amb tot, això no treu la vàlua de les obres que s’hi exposen -ja que són de les més representatives de l’artista- ni el valor del contingut i el sentit de la mostra. Sent però, el Museu Nacional d’Art de Catalunya i veient el seguit d’exposicions i actes diversos que s’han anat duent a terme arreu del país, aquesta mostra no està a l’alçada de l’efemèride com a museu nacional que és i així es reivindica.

Al voltant del seguit d’ombres xineses, que varen ser dibuixades per Ramon Casas i retallades i mecanitzades per Josep Meifrèn, la mostra reivindica la figura de Ramon Casas com a artista polifacètic i la importància d’Els Quatre Gats com espai de trobada entre artistes, d’intercanvi i de mostres i de representacions diverses. Entre aquestes representacions també hi havia, evidentment, les d’ombres xineses.

Els Quatre Gats va esdevenir l’indret bohemi barceloní per excel·lència on es respiraven els aires de modernitat provinents de París, la capital artística del moment. Els Quatre Gats s’han d’entendre en un context d’artistes on també cal incorporar-hi artistes catalans anteriors que bastiren els fonaments d’unes noves tendències artístiques i estètiques. Un seguit d’artistes que s’autoafirmaven en els ideals de modernitat i es deixaven portar pels aires bohemis com a trets existencials de tot artista de l’època.

Al llarg de la sala es poden veure diferents obres de Ramon Casas, destacant-ne els olis més significatius, diversos retrats al carbonet de personatges de l’època i amics seus (Àngel Guimera, Pere Romeu, Maurici Vilomara, Pompeu Gener) i l’autoretrat que ha esdevingut l’emblema de l’Any Ramon Casas. En les vitrines de la sala també s’hi poden cartells, dibuixos, invitacions, programes, il·lustracions i titelles per contextualitzar les representacions d’ombres xineses i la bohèmia i modernitat de Ramon Casas a Els Quatre Gats.

És una mostra doncs, que destaca per la qualitat i la importància de les obres que exposa i per la conceptualització de presentar Ramon Casas en el seu context artístic, bohèmic i al voltant d’Els Quatre Gats. La mostra es podrà veure fins el 19 de febrer coincidint amb l’últim dia també de l’exposició central de l’Any Ramon Casas que s’allotja als Museus de Sitges sota el títol “Ramon Casas, la modernitat anhelada”.

Deixa un comentari