17
juny
2013

La promoció cultural conjunta del Penedès

El passat cap de setmana els museus de l’àmbit Penedès es van promocionar conjuntament a Barcelona en una mostra expositiva sota el títol Un Penedès de museusa iniciativa de l’Acadèmia Tastavins i el suport de la D.O. Penedès. És d’agrair que una entitat aculli i cohesioni el patrimoni d’un territori parcel·lat en diferents parts amb la voluntat de construir un mateix discurs tot promocionant-lo conjuntament.

Un Penedès de Museus - Cultura Penedès

Malauradament, el Penedès -entès com a Alt i Baix Penedès, Garraf i gran part de l’Anoia- sempre ha estat víctima de divisions polítiques i administratives que l’han condemnat a un territori on cadascú anava a la seva. Les divisions en dues províncies i en diferents comarques ha provocat que cada administració actuï en el seu àmbit de competència sense voluntat d’entendre el Penedès com un únic territori i actuar de forma estratègica i coordinada.

Iniciatives com la mostra El Penedès a Barcelona d’aquest cap de setmana fan un pas més en aquest caminar plegats tot presentant el Penedès en la seva concepció geogràfica més ampla. La mostra feia un repàs del lligam del nostre llegat patrimonial amb la vinya i el vi i presentava els diferents equipaments museístics que acull el nostre territori. La promoció conjunta doncs, ens ofereix més atractius com a producte cultural i ens ajuda a fer més rendibles els recursos i esforços que esmercem a tal efecte.

En aquesta línia, el passat mes d’abril l’Institut d’Estudis Penedesencs (IEP) va presentar el Llibre Blanc de la Cultura al Penedès, un acurat estudi de la situació actual de la cultura al Penedès, on es fa palesa la necessitat de coordinació i planificació conjunta dels diferents agents culturals del territori. És un punt de partida que cal aprofitar per desenvolupar coordinadament la nostra tasca cultural en els diferents àmbits.

Cada cop podem copsar més iniciatives culturals que entenen aquesta necessitat de trencar les divisions locals i comarcals per presentar-nos com un tot, per facilitar l’intercanvi i arribar a més públics, per planificar de manera conjunta en benefici propi i de tot el territori, per fer més rendibles els recursos i dedicació de les diferents tasques… La tasca continuada de l’Institut d’Estudis Penedesencs, l’Enoturisme Penedès, la Penedesfera o Cultura Penedès ens són uns clars exemples.

Malauradament però, la major part dels equipaments culturals del Penedès són de titularitat pública i la programació cultural estable i les campanyes de promoció turística la planifiquen els diferents ajuntaments sense haver-hi cap coordinació ni estratègia comuna. Aquest fet provoca que sovint els diferents equipaments i territoris penedesencs competeixin entre si, en contres d’oferir una mateixa programació estable unida o una mateixa marca turística amb tot un llistat de serveis, rutes, equipaments, actes i esdeveniments que tenim al Penedès.

Caldria doncs, que les diferents administracions que configuren aquest territori penedesenc seguissin l’exemple de totes aquestes iniciatives i apostessin per presentar-se plegades, podent oferir més atractius, traient més bon rendiment dels recursos invertits i obtenint uns majors beneficis compartits.

Altres articles interessants

El Museu d’Art Contemporani. Testimoni d’una època: 1960-1963
El Palau Novella i la comunitat budista al Parc Natural del Garraf
El llegat dels indians com a tret identificatiu del Garraf
El nou Espai Goya de la Masia d’en Cabanyes de Vilanova i la Geltrú