Per molt que per alguns Vilanova i la Geltrú sigui una ciutat antiturística, cal evidenciar que en els últims anys s’està posicionant com una destinació turística de qualitat. El nostre model de ciutat no promou pas un turisme de masses sinó un turisme sostenible i de qualitat que repercuteixi positivament en l’activitat de la ciutat i s’integri en el seu dinamisme social i econòmic al llarg de l’any. D’aquí la necessitat de marcar unes estratègies clares de projecció de ciutat, d’organitzar diferents esdeveniments al llarg de l’any i presentar-nos com a marca de qualitat.
Durant molts anys, erròniament, Vilanova i la Geltrú ha mirat d’esquenes al mar sense adonar-se que aquest era un atractiu i un potencial econòmic enorme, a l’igual que també era un element d’identitat de la ciutat que posava de manifest el nostre caràcter i la nostra història. L’estratègia d’incorporar el mar en la projecció de la ciutat i de concebre el turisme com un element de dinamització econòmica transversal ha anat acompanyada d’un disseny de marca turística propi i ara estem enfortint els diferents àmbits i sectors per garantir aquesta qualitat a l’hora de presentar-nos turísticament i projectar-nos com a ciutat.
La presentació del dossier turístic de Vilanova i la Geltrú és un clar exemple d’aquesta aposta per consolidar-nos com a destinació turística de qualitat. Per primer cop, Vilanova i la Geltrú té un dossier per presentar-se turísticament a les fires del sector. El dossier posa en valor els atractius i potencials de la ciutat com les platges i el seu entorn natural, el port esportiu i l’activitat nàutica, la gastronomia i el producte de proximitat, el sector comercial i el dinamisme de la ciutat, els museus i la cultura popular, els festivals i els diferents esdeveniments de la ciutat al llarg de l’any. Alhora, també es presenten els diferents allotjaments i equipaments turístics de la ciutat, els espais per dur a terme congressos o esdeveniments, el perfil del nostre turisme i totes aquelles excursions d’especial interès que es poden dur a terme des de la nostra ciutat.
Fa pocs dies hem donat a conèixer el vídeo promocional de Vilanova i la Geltrú que precisament enforteix l’aposta per un turisme tranquil, sostenible i de qualitat i ja tenim preparada una campanya amb diferent material audiovisual per engegar a la tardor. El plànol turístic amb la informació de la ciutat aviat el tindrem en sis idiomes (català, castellà, anglès, francès, alemany i holandès) i ja l’estem preparant per poder-lo tenir en 10 l’any vinent. En breu tornarem a obrir el punt d’informació de la Plaça de la Vila i començarem a vendre els diferents productes promocionals de la ciutat. I a principis de l’any vinent ja tenim previst poder obrir un nou punt d’informació turística a prop de l’estació i presentar la guia turística de la ciutat.
Les actuacions en l’àmbit del turisme es desenvolupen de forma coordinada amb els diferents agents de la ciutat i ja estem preparant tot un calendari d’esdeveniments al llarg de tot l’any que permetran desestacionalitzar el turisme. A aquestes actuacions també cal sumar-hi el contacte amb inversors hotelers, la planificació d’un aparcament d’autocaravanes a la ciutat i la regulació dels habitatges d’ús turístic. En conjunt doncs, estem enfortint tots els àmbits i sectors de la ciutat per enorgullir-nos de la nostra ciutat i fer de Vilanova i la Geltrú una destinació turística de qualitat i de referència al país.
Jordi Medina Alsina