Espai Macià, la importància de les idees

Hom quan visita museus i col·leccions està acostumat a observar i admirar objectes de tot tipus però, cada cop més trobem que els objectes són menys necessaris en la museografia. Els objectes van donant pas al continugt i a les idees a trasmetre.

El recent inaugurat Espai Macià de Les Borges Blanques persegueix aquest propòsit: la importància de les idees per sobre dels objectes. Sent l’exposició un recorregut biogràfic d’en Francesc Macià i Llussà, presenta l’Avi de Catalunya com un conjunt d’idees que perduren al llarg del temps tot i la mort del personatge.

Amb un llenguatge planer i proper va narrant la vida del conegut Francesc Macià a través de vuit àmbits cronològics. La sala expositiva presenta un disseny harmònic amb cofres temàtics que amplien el contingut en format vitrina, textos o interactius.

L’exposició ve acompanyada d’un video que mostra el trajecte d’un tren, símbol del recorregut de la vida del personatge i finalment, l’últim apartat, l’audiovisual basat en les idees. El visitant ja coneix la vida d’en Macià i ara convè aprofundir en els valors i les idees que la vida de l’Avi transmet.

L’espai no és doncs, només el discurs expositiu i la presentació de la vida del personatge sinó també tot aquell pensament del visitant que aquesta provoca. Com diu l’audiovisual “la vida continua després de nosaltres, cal educar en la memòria i en la preservació de la nostra identitat; la memòria d’un temps que va creure que podia existir un horitzó col·lectiu de justícia social i llibertat nacional”. La preservació d’en Macià doncs, està a les nostres mans i depèn de la nostra voluntat. La importància ja no es troba en allò exposat sinó en l’actualitat del contingut que el visitant vulgui donar-li en el seu viure quotidià.

1 Comment

  1. Hola Jordi! Ja fa unes setmanes que et vaig seguint les teves reflexions (des d’UK, si tinc ben entès), i em semblen molt interessants! Precisament fa uns mesos vaig iniciar-me en el món dels blocs, i després de visitar l’Espai Macià no vaig poder evitar escriure’n algunes idees. I és que precisament l’espai parla de l’esperit de les idees, anant més enllà de qualsevol partidisme polític. L’audiovisual de la segona planta és realment emocionant! Et deixo aquí l’enllaç a l’entrada, i espero que segueixis amb les teves reflexions!

    http://mosaicsdecultura.wordpress.com/2011/09/26/una-altra-manera-dexplicar-la-historia-lespai-macia/

Leave A Reply

Navigate