5
abr.
2016

Embadalir-se amb l’obra de Casas al Museu del Modernisme

La commemoració de l’Any Casas ha iniciat amb l’exposició temporat “Ramon Casas. La vida moderna” del Museu del Modernisme de Barcelona que es podrà veure fins al 8 de maig. Es tracta d’una exposicó que reuneix obra de l’artista en diferent format i procedència i que evidencia que Ramon Casas i Carbó fou un clar referent del Modernisme pels seus aires de modernitat, per la seva capacitat creativa i per la seva facilitat en el traç i el dibuix. Els set àmbits expositius permeten al visitant conèixer l’artista, apreciar el seu estil, veure les influències parisenques, entendre la predilecció de la temàtica de la seva obra i, el millor, deixar-se embadalir per aquelles obres impressionants que evidencien la grandiositat de Casas.

L’exposició es divideix en les dues plantes del museu i, a l’entrada hom ja queda embadalit per l’oli sobre tela de l’Entrada a la plaça de toros de Madrid del 1886. L’obra de gran format marca la plenitud artística, la majestuositat indiscutible i el domini en la transcripció visual d’ambient propis de l’època. El quadre reflecteix l’atmosfera d’un determinat moment, diversos detalls com el pèl brillant i cuidat dels cavalls, la concreció dels carruatges situats a primer pla, la multitud de gent agrupada en diversos sectors, l’expressió dels personatges que permet imaginar-se la conversa que estan tenint, els vestits de l’època amb tots els seus complements, l’edifici impetuós davant la immensitat de la plana, la polseguera dels carruatges… Només amb aquesta entrada, Ramon Casas aconsegueix embadalir a tot visitant i comença una beneració artística que restarà present dins i fora del recinte expositiu.

L’exposició consta de diferents apartats que classifiquen i ajuden a explicar l’obra de l’artista. Ramon Casas era un pintor de la vida quotidiana, un observador del seu temps, li agradava la modernitat i els aires que es respiraven a París. La seva obra així ho demostra amb la pintura d’automòbils, bicicletes o velocípedes i, sobretot, la dona conductora d’un automòbil com a fet trencador i aspecte de modernitat del moment. La dona és un element imprescindible per entendre l’obra de Casas i així ho demostra la gran quantitat de retrats i les chulas i manolas com a estereotips femenins. La dona bella, cosmopolita i moderna que va veure’s materialitzada finalment en la seva dona Júlia. Casas es va inclinar per copsar la figura d’una noia jove, sensual i esvelta amb trets afrancesats.

El retrat fou el gènere artístic més destacat de Ramon Casas però també en destaque els seus olis de paisatges, les seves litografies, els seus dibuixos en revistes, els seus cartells publicitaris de Codorniu o Anís del Mono, etc. Ramon Casas va tenir la sort de poder viure com el que era, un artista, i el seu esperit de modernitat queda reflectit en la cerca de la bellesa en allò quotidià: els ravals de les ciutats, les escenes íntimes, els ambients interiors dels habitatges, etc. Casas va correspondre també a les demandes de la burgesia amb la representació de fets concrets sense esteticismes que dilueixin la realitat de les escenes. Aquest realisme fotogràfic i expressiu dels personatges és el que fa que a dia d’avui Casas ens deixi embadalits davant dels seus quadres. Deixeu-vos endur pel personatge i deixeu-vos captivar per la seva obra!