25
oct.
2015

200 llibres de cultura, història i identitat penedesenca

Durant el mes d’octubre s’han fet diverses presentacions de la Guia Arqueològica del jaciment de la Font de la Canya. No es tracta d’una guia qualsevol sinó que aquesta publicació s’ha volgut fer coincidir amb el llibre número dos cents de tots els llibres publicats per l’Institut d’Estudis Penedesencs. Tampoc es tracta d’un jaciment qualsevol ja que, és en el jaciment de la Font de la Canya d’Avinyonet del Penedès on s’han trobat les restes de pinyol de raïm més antiga de Catalunya, un fet que evidencia que el Penedès ha estat una terra de vinya durant molts i molts anys. Curiosament, el llibre número cent de l’Institut d’Estudis Penedesencs fou “Vocabulari del vinyater” que enguany també s’ha reeditat i que volia reivindicar la identitat penedesenca envers el conreu de la vinya.

La guia està dividida en onze apartats que van descobrint el jaciment en la seva evolució cronològica al llarg dels diferents períodes i, sobretot, en la seva activitat, no només del conreu de la vinya i l’elaboració del vi, sinó també de la ramaderia, la caça, la pesca, el comerç o la metal·lúriga. I és que el jaciment del Turó de la Font de la Canya fou un centre de mercaderies de l’època dels ibers (segles VII-II aC). Les excavacions arqueològiques de les nombroses sitges d’aquest jacimentens han donat molta informació sobre l’economia dels ibers i la importància del comerç amb les diferents cultures del mediterani. Entre altres, s’han identificat nombroses dades relacionades amb els inicis de la vinya i el vi al territori que es remunten al segle VII aC i s’associen amb els intercanvis comercials amb els fenicis.

El jaciment situat a la plana central del Penedès esdevé un nou punt neuràlgic per a l’enoturisme i la descoberta de la regió penedesenca, tal és així que l’Ajuntament d’Avinyonet del Penedès ja té en ment fer un Centre d’Interpretació en el jaciment per donar a conèixer les troballes i ser un punt de referència en la futura vegueria del Penedès. Un centre que haurà d’anar de bracet de les diferents caves del territori i, entre altres, del Vinseum de Vilafranca del Penedès per fer difusió i promoció turística del territori penedesenc de forma conjunta. Un element més del patrimoni, la història i la identitat que hem de saber teixir i brodar amb la resta d’elements penedesencs existents per fer del Penedès un territori cohesionat amb una dinàmica de promoció conjunta arreu aprofitant tota la pluralitat de potencials de tot tipus que tenim.

2 Respostes

Deixa un comentari